Review-urile (sau recenziile) reprezinta unul dintre cei mai importanti indicatori pentru companiile care vand pe Amazon. Desi ele sunt vitale pentru orice afacere online, pe Amazon ele sunt de 10 ori mai importante, dar si de 10 ori mai greu de obtinut!

Review-urile pe Amazon au un impact direct asupra ratei de conversie, clasamentelor, vanzarilor si multor alte aspecte. Ceea ce inseamna ca recenziile pe care le ai si capacitatea de a le genera vor face diferenta intre succesul si esecul produsului tau.

Ca atare, cea mai importanta intrebare la care ar trebui sa gasesti urgent raspuns se refera la cum poti obtine review-uri pe Amazon.

Exista multe modalitati de a obtine review-uri pe Amazon, iar printre acestea se numara:

  • Metode legitime (sustinute oficial sau permise de Amazon).
  • Zonele gri (care nu incalca oficial Termenii de Utilizare ai Amazon, dar care nici nu sunt incurajate oficial).
  • Metode black-hat sau ilegale (platirea review-urilor, review-urile false, review-urile scrise de prieteni si de familie).

Desi ar putea parea cel mai bun si mai rapid mod de a obtine un numar mare de review-uri, metodele black hat duc aproape intotdeauna la suspendare. Amazon ia in serios problema manipularii si stimularii review-urilor, asa ca nu te astepta sa te trateze cu lejeritate daca esti prins.

Exista mai multe modalitati de a cere review-uri in 2021, care nu te expun riscului de suspendare. Iar asta este exact ceea ce vei regasi mai jos. Inainte de asta, insa, vom incerca sa stabilim – pe statistici – de ce sunt atat de importante review-urile.

Statistici cu privire la review-urile online

1. Consumatorii consulta review-urile online inainte de a face o achizitie

Aproape noua din zece (89%) consumatori din intreaga lume fac efortul de a citi review-urile inainte de a cumpara produse. Acest lucru inseamna nu numai ca review-urile sunt o parte integranta a procesului de cumparare, ci indica si un nivel ridicat de incredere pe care cumparatorii il au in opiniile altor consumatori.

Diferentele in functie de sex nu sunt foarte mari, daca ne gandim ca 90% dintre femei citesc review-uri, fata de 88% dintre barbati.
Interesant este ca scorurile de review care nu sunt perfecte par sa aiba o putere mai mare asupra consumatorilor. Mai mult de jumatate dintre consumatori sustin ca scorurile de review imperfecte par mai „autentice”.

Mai mult decat atat, 6 din 10 consumatori spun ca vor continua sa faca mai multe cercetari cu privire la produsele care au review-uri perfecte, de cinci stele.

2. Autenticitatea review-urilor online

Autenticitatea si transparenta sunt factori importanti pe care consumatorii ii urmaresc in review-uri. Asa cum aratam mai sus, review-urile cu scoruri perfecte pot face mai mult rau decat bine.

Pe de alta parte, proprietarii business-urilor e-commerce ar trebui sa evite manipularea in orice mod a review-urilor, inclusiv cenzurarea review-urilor negative.
Potrivit statisticilor privind review-urile online, aceasta este o practica ce ar putea pune in pericol vanzarile. Pana la 62% dintre consumatori afirma ca nu vor sprijini brandurile care se angajeaza in cenzurarea review-urilor.

Acelasi lucru este valabil si pentru review-urile false, care sunt prezente pe nenumarate site-uri, inclusiv Google si Amazon. Statisticile arata ca 62% dintre consumatori nu au toleranta fata de review-urile false si considera ca ar trebui sa fie eliminate.

3. Cumparatorii au incredere in review-urile citite online

Desi puterea review-urilor nu este la fel de mare ca cea a recomandarilor personale din partea familiei si a prietenilor, si ele detin o influenta mare asupra consumatorilor, cu exceptia persoanelor mai in varsta.

Conform celor mai recente statistici privind review-urile online, mai mult de trei din patru (76%) consumatori afirma ca au incredere in review-urile pe care le citesc online, la fel ca si in recomandarile personale.
Cu toate acestea, exista o diferenta substantiala in nivelul de incredere intre grupele de varsta: 89% dintre consumatorii cu varsta cuprinsa intre 35 si 54 de ani spun ca au incredere in review-uri la fel de mult ca si in recomandarile personale, in timp ce tinerii cu varste intre 18 si 24 de ani spun doar in proportie de 81% ca au acelasi nivel de incredere.

In schimb, pana la 39% dintre consumatorii cu varsta de peste 55 de ani afirma ca au mai multa incredere in recomandarile personale, iar 31% dintre ei spun ca se simt sceptici cu privire la review-urile postate online si 8% spun ca nu au deloc incredere in acestea.

4. Unde citesc consumatorii review-uri

Google este de departe cel mai popular canal la care apeleaza consumatorii pentru a citi review-uri: aproximativ 57% dintre cumparatori il folosesc. Urmeaza site-ul propriu al unei companii, cu putin peste 40%, iar apoi Yelp si Facebook, cu aproximativ 20%.

Cu toate acestea, prezentarea de recenzii pe site-ul companiei poate sa nu fie suficienta pentru a convinge clientii. Doar unul din cinci consumatori declara ca are incredere deplina in review-urile de pe site-urile brandurilor, in timp ce un uimitor 70% spun ca au „oarecum” incredere in ele.

5. Numarul mediu de review-uri pe care consumatorii le citesc online

Majoritatea consumatorilor care citesc review-uri online nu se opresc doar la unul. Statisticile cu privire la review-urile online arata ca mai mult de jumatate dintre cumparatorii online (56%) citesc cel putin 4 review-uri despre produse inainte de a cumpara un produs. Mai mult de o treime dintre acestia citesc intre 1 si 3.

Dar asta nu inseamna ca e mai bine ca o companie sa aiba mai multe review-uri. Numarul de review-uri pe care le are un produs genereaza niveluri diferite de incredere in randul consumatorilor.

Conform celor mai recente statistici, majoritatea consumatorilor (27,55%) spun ca produsele cu intre 11 si 50 de review-uri confera un sentiment mai mare de incredere. In schimb, doar 4,59% dintre consumatori simt ca pot avea incredere in produsele care au intre 501 si 1.000 de recenzii.

6. Cati oameni lasa review-uri online?

Aproape jumatate (47%) din toti utilizatorii de internet din intreaga lume spun ca posteaza review-uri despre un produs, companie sau serviciu in fiecare luna. Desi acesta este un comportament obisnuit in randul consumatorilor online de toate varstele, este mai probabil la generatia tanara.

De exemplu, 53% dintre utilizatorii de internet cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani posteaza review-uri cel putin o data pe luna, in timp ce doar 39% dintre cei intre 45 si 54 de ani o fac. Mai putin de o treime (30%) dintre utilizatorii de internet cu varste intre 55 si 64 de ani posteaza review-uri online lunare.

7. Clientii se asteapta ca afacerile sa raspunda rapid review-urilor

Statisticile indica faptul ca majoritatea cumparatorilor lasa recenzii online pentru a depune reclamatii cu speranta de a obtine un raspuns din partea companiei. Si isi vor raspunsul rapid! 53,3% dintre clienti se asteapta ca firmele sa raspunda la review-urile lor negative intr-o saptamana. Cu toate acestea, majoritatea dintre ei sunt dezamagiti, 63,3% spunand ca nu le-a mai raspuns nimeni la review.

8. Importanta raspunsului la review-urile online

Atunci cand evalueaza o afacere, consumatorii nu sunt influentati doar de review-urile pe care le lasa altii, ci si de modul in care companiile gestioneaza aceste review-uri. Pana la 97% dintre cumparatorii care citesc review-uri online citesc si raspunsurile firmelor.

Raspunsul la review-uri negative face parte dintr-un serviciu bun pentru clienti si are ca rezultat beneficii pentru orice companie. Raspunsul la problemele clientilor arata ca afacerii respective ii pasa de clientii sai.
Pana la 45% dintre consumatori sunt mai predispusi sa sprijine companiile care raspund review-urilor negative.

9. Review-urile online sunt importante pentru afacerile locale

Pana la 82% dintre consumatori afirma ca verifica review-urile pentru a afla mai multe despre afacerile locale. Si in acest caz exista o diferenta mare cu privire la modul in care generatia mai in varsta consuma review-uri. In timp ce mai mult de jumatate (52%) dintre consumatorii cu varste cuprinse intre 18 si 54 de ani sustin ca verifica „intotdeauna” review-urile afacerilor locale online, doar unul din zece consumatori cu varsta peste 55 de ani o face.

Mai mult, 29% dintre consumatorii cu varsta de peste 55 de ani spun ca nu au citit niciodata review-urile online ale clientilor cu privire la magazinele locale, comparativ cu doar 17% pentru consumatorii cu varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani si 7% pentru cei cu varsta cuprinsa intre 35 si 54 de ani.

10. Review-urile on-page duc la mai multe vanzari

Cele mai recente statistici arata ca paginile de produs care contin si review-uri au rate de conversie de pana la 3,5 ori mai mari decat cele care nu au. In plus, aceste pagini de produs au, de asemenea, un Revenue per Visitor de aproape 4,5 ori mai mare.

Cum sa obtii recenzii pe Amazon: 11 sfaturi Pro

Daca tot am stabilit cu cifrele pe masa importanta covarsitoare a review-urilor, iata in continuare 11 metode dovedite si sigure prin care poti obtine recenzii pe Amazon de la clientii afacerii tale. Vorbim despre metode legitime, care nu incalca Termenii de Utilizare ai Amazon si care poti fi sigur ca vor duce la obtinerea unor recenzii ce nu vor fi eliminate.

1. Vinde un produs remarcabil

Cel mai important lucru, daca vrei sa ai parte de mai multe recenzii, este produsul pe care il oferi. Daca ai un produs plictisitor si nedemn de un review, nicio strategie de informare din lume nu va face diferenta.
In plus, daca produsul tau nu este remarcabil, sau este de proasta calitate, e putin probabil ca recenziile pe care le primesti sa fie de cinci stele.

Trebuie sa muncesti pentru a crea si a vinde un produs pentru care oamenii sa vrea instinctiv sa lase un review. In acest fel iti va fi mult mai usor sa obtii rezultate atunci cand soliciti review-uri. Vei primi, de asemenea, mai multe recenzii organice verificate, fara sa le ceri.

Inainte de a lansa produsul, cauta prin recenziile primite de concurenta reclamatii frecvente sau aspecte negative. Remediaza aceste aspecte prin produsul tau si vei avea parte de o multime de review-uri pozitive de la clientii care cautau o solutie pe care tocmai le-ai oferit-o.

Ajuta-te si de fotografii de produs de calitate si captivante, pentru a crea un sentiment pozitiv pentru clientii tai cu mult inainte de a fi momentul sa soliciti un review, ceea ce iti va creste foarte mult sansele de succes.

2. Foloseste inserturile in produse

Inserturile in produse sunt unul dintre cele mai usoare lucruri pe care le poti face pentru a obtine mai multe review-uri pe Amazon. Cel mai bun lucru legat de ele este ca poti ajunge la fiecare client cu o cerere de review.

Un insert pentru produs este un mic card introdus in ambalajul produsului, pe care vei scrie un mic mesaj „multumesc” si vei intreba clientul daca isi doreste sa lase un review.
Poti include si un cod QR in insert, cu un link catre pagina de review a produsului sau catre o pagina care ii va solicita un review.

Nu uita ca un insert de produs care arata bine si iti da o senzatie placuta functioneaza mai bine decat o bucatica de hartie subtire. Un insert simplu este varianta cea mai buna: „Iti multumim ca ne-ai cumparat produsul! Ne-ar placea daca ai avea timp sa ne oferi un feedback si sa impartasesti experienta ta pe Amazon”.

In functie de tipul de produs, poti include, de asemenea, instructiuni despre modul de utilizare sau sugestii de utilizare, pe o parte a insertului. Daca ajuti clientul sa obtina mai multa valoare din produs vei mari sansele de a obtine un review (pozitiv, in general).
Ai grija sa urmezi regulile Amazon cu privire la inserturi. Desi este putin probabil ca Amazon sa deschida coletul si sa verifice insertul, concurenta iti poate cumpara produsul si poate raporta daca faci ceva impotriva regulilor.

  • Nu cere in mod special recenzii de 5 stele sau recenzii pozitive.
  • Nu le spune clientilor de review-uri doar cand stii ca sunt multumiti.
  • Nu oferi stimulente pentru review-uri (carduri cadou sau rambursari, de pilda).

3. Follow-up prin email

Singurul canal de marketing online care a trecut testul timpului este e-mailul. E-mailurile sunt ieftin de trimis, necesita eforturi minime pentru configurare si automatizare, ceea ce le face o modalitate excelenta de a comunica cu clientii.

Din acelasi motiv, sunt un mod eficient de a cere review-uri. Un e-mail de follow-up bine scris, trimis dupa ce un client iti cumpara produsul, va genera cu siguranta o crestere constanta a review-urilor. Singura parte dificila este obtinerea adresei de e-mail a clientului, pentru ca Amazon nu iti ofera acces la e-mailurile clientilor. Ca atare, singura modalitate de a contacta un client prin e-mail este sa ai e-mailul lui inainte de a ajunge la Amazon.

Cel mai bun mod de a primi e-mailuri de la clientii tai este prin Facebook sau Google Ads. Trimite-ti clientii pe un landing page pentru produsul tau si roaga-I sa-ti ofere adresa de e-mail in schimbul unei mici reduceri.

Un alt mod de a face acest lucru este conectarea la un landing page din fisa produsului tau, in care oferi clientului o reducere la o achizitie viitoare daca participa cu e-mailul. Daca face asta, ii poti trimite un email si ii poti cere sa scrie un review la achizitia initiala.

Atentie! Daca vrei sa obtii e-mailuri pentru a primi recenzii, ai grija sa nu oferi reduceri prea mari. Reducerile de peste 30-50% fac ca achizitia sa nu fie eligibila pentru recenziile verificate, in timp ce reducerile extrem de mari pot sa nici nu iti permita sa obtii un review.

4. Follow-up pe Messenger sau Many Chat

Facebook Messenger este un canal puternic de comunicare si marketing, atunci cand este utilizat corect, ceea ce il face un mod mai bun de a cere review-uri. Comparativ cu e-mailul, Messenger este o forma de comunicare mai personala, cu rate de deschidere si rate de angajament medii mai mari.

Asta inseamna ca un procent mai mare de persoane iti vad mesajele si actioneaza in consecinta.
Va trebui sa utilizezi aceleasi metode ca si pentru e-mail pentru a putea contacta oamenii prin Messenger, in primul rand. O palnie Facebook Ads este o modalitate buna, la fel ca si un link Messenger pe insertul de produs.

Odata ce un client are contact cu tine pe Messenger, poti reveni la el manual pentru a solicita un review sau poti configura o secventa automata de mesaje cu ManyChat.
Problema cu Messenger este ca Facebook controleaza platforma si a devenit din ce in ce mai stricta cu mesajele pe care le poti trimite utilizatorilor si cand. In prezent, poti trimite mesaje utilizatorilor numai in termen de 24 de ore de la ultimul mesaj catre tine, ceea ce face un pic mai dificil sa soliciti review-uri.

Poti incerca si alte canale de mesagerie, cum ar fi WhatsApp sau SMS. Le poti utiliza in mod eficient la fel ca si in cazul Messenger – pur si simplu oferi un stimulent pentru a obtine datele de contact din partea clientului si de acolo sa continui relatia.

5. Retargetarea Facebook

Facebook Ads poate fi o modalitate de a solicita direct review-uri pentru produse. Daca ai o lista a cumparatorilor anteriori si suficiente informatii pentru a crea un public personalizat pe Facebook, poti difuza reclame cerand oamenilor sa lase review-uri despre produs.

Poate fi putin cam scump in final, astfel ca metoda este potrivita daca chiar ai nevoie de review-uri pentru a concura intr-o categorie competitiva.
Formularea din reclama ar trebui sa multumeasca clientului pentru achizitie, sa intrebe daca totul este in regula cu produsul si apoi sa ii ceara sa lase un review pe Amazon. Desigur, vei avea rezultate mai bune daca poti crea un scurt video pentru asta, care va face ca anuntul sa fie mai personal.

Alta varianta este sa pui reclame pentru postarea ta Amazon pe Facebook sau Google, poti retargeta oamenii care au dat click pe postare. Tehnic vorbind, acest demers este impotriva termenilor Amazon, pentru ca practic contactezi clientii Amazon in afara site-ului, iar asta iti plaseaza demersul undeva in zona gri. Insa este putin probabil ca Amazon sa observe sau sa ia actiune in aceste situatii, asa ca e destul de sigur.

6. Follow-up pe Amazon

Poti utiliza mesageria cumparator-vanzator pe Amazon pentru a cere automat un review si/sau un feedback fiecarei persoane care cumpara de la tine.

Folosind un instrument software, ai posibilitatea de a trimite solicitari de review super-personalizate, precum si alte comunicari (cum ar fi actualizari privind comanda si mesaje de multumire) care contribuie la obtinerea de review-uri pozitive. Prin incalcarea regulilor iti poti pierde privilegiile de mesagerie si poti ajunge si la pierderea review-urilor.

7. Foloseste butonul “Solicita un review”

Desi mesageria vanzator-cumparator a celor de la Amazon este mai putin eficienta decat acum cativa ani, exista o noua modalitate de a ajunge la clienti in sistemul Amazon.

Cand vizualizezi comenzile in panoul central, vei vedea un buton „Solicita un review”. Daca dai click pe acest buton, vei activa un e-mail standardizat, trimis de Amazon, care ii cere clientului sa iti evalueze produsul si/sau sa lase un review.

Nu vei putea personaliza deloc acest e-mail, textul sau va fi acelasi in fiecare e-mail, cu exceptia detaliilor produsului si a numelui vanzatorului.

Cea mai buna parte a acestui mesaj este ca, de fapt, clientul nu trebuie sa scrie un review; el poate doar sa dea click pe stelele din e-mail pentru a da o evaluare de la 1 la 5. In acest fel poti obtine mult mai multe evaluari, deoarece clientii nu trebuie sa treaca prin efortul de a scrie ceva.
Nu prea exista motive pentru a nu utiliza aceasta caracteristica la fiecare vanzare, deoarece respecta 100% conditiile Amazon si este probabil cel mai simplu mod de a evalua produsul.

8. Verifica feedback-ul de vanzator

Multi clienti ofera feedback despre produse in sectiunea de feedback pentru vanzator din profilul tau. Poti cere acestor clienti sa-si lase feedback-ul si in pagina produsului. Va trebui sa verifici regulat feedback-ul tau de vanzator pentru a cauta astfel de situatii.

Este important sa contactezi clientul imediat dupa ce lasa feedback, astfel incat sa aiba experienta proaspata in minte. Desigur, asta se refera la review-urile pozitive. Daca gasesti un review negativ despre produs in sectiunea de feedback a vanzatorului, poti anunta Amazon sa il stearga. Oricum, vor sterge destul de repede orice pare a fi review de produs.

9. Inscrie-te in programul Early Reviewer al Amazon

Programul Amazon Early Reviewer este un serviciu creat de Amazon pentru a ajuta produsele noi sa primeasca primele review-uri.

Cum functioneaza: daca ai Brand Registry, poti inscrie produse care nu au inca niciun review, la 60 de dolari per produs. Amazon va contacta cumparatorii produsului tau si le va cere sa lase feedback, acordand ca stimulent un mic card cadou Amazon (in valoare de cativa dolari) daca lasa un review. Orice recenzii primite prin intermediul acestui program vor avea o eticheta mica „Early Reviewer Rewards”.

Amazon va continua timp de 12 luni sa caute persoane care sa lase review-uri sau pana cand produsul tau primeste 5 recenzii in cadrul programului. Retine ca nu ai puterea de a influenta daca vor fi review-uri pozitive sau negative. E posibil sa obtii 5 review-uri prin intermediul programului si sa fie toate proaste. Asadar, asigura-te – asa cum spuneam la pasul 1 – ca ai un produs bun inainte de a te inscrie in acest program.

10. Foloseste Programul Amazon Vine

Impreuna cu Early Reviewers, Amazon ofera programul Vine pentru a ajuta la conectarea vanzatorilor cu cei care le lasa review-uri. Vine este deschis pentru Brand Registered Sellers si pentru Vendors.

Cum functioneaza: oferi 30 de unitati din produsul tau, iar cativa dintre reviewerii de top (cunoscuti drept „Vine Voices”) vor primi aceste produse gratuit pentru testare si review.

Pentru a inscrie un produs Amazon in Vine, acesta trebuie sa aiba mai putin de 30 de review-uri. De asemenea, vei avea nevoie de un stoc suficient pentru a putea oferi 30 de produse de acelasi fel reviewerilor.

Ca si recenziile Early Reviewer, si cele din programul Vine vor avea o eticheta anume prin care pot fi identificate. De asemenea, asteapta-te la review-uri oneste, asa ca in primul rand identifica si remediaza orice problema legata de produsul tau.

11. Construieste relatia cu clientii

Cel mai bun mod de a obtine in mod constant review-uri pozitive este sa construiesti relatii cu clientii tai si sa creezi o identitate de brand care sa rezoneze cu publicul tinta.

Acesta nu este un mod rapid de a obtine review-uri si tocmai de aceea este cea mai buna metoda, pentru ca nu este usor de copiat de concurenta.
Daca reusesti sa construiesti un brand pe care clientii sa il iubeasca, acestia te vor ajuta. Fanii tai fideli vor lasa review-uri din proprie initiativa. In plus, vor fi review-uri de calitate, care te vor ajuta sa obtii o rata de conversie mai mare.

Iata cateva dintre lucrurile care te pot ajuta sa construiesti o buna relatie cu clientii:

  • Fii activ pe retelele de socializare.
  • Trimite constant emailuri publicului tau.
  • Ofera valoare publicului.
  • Ofera o experienta excelenta pentru clienti.
  • Creaza o identitate placuta de brand.

Surse: https://landingcube.com/how-to-get-reviews-on-amazon/

https://www.oberlo.com/blog/online-review-statistics