Angajamentul la postari functioneaza ca o proba sociala, insa review-urile primite pe retelele de socializare sunt testimoniale extrem de puternice, care pot influenta modul in care utilizatorii noi iti percep afacerea sau serviciile. Review-urile sunt varianta digitala a marketingului din gura in gura si au potentialul de a atinge pe oricine care iti vede pagina sau profilurile de pe retelele de socializare.

Daca te gandesti ca review-urile sunt mai degraba o bataie de cap decat surse de beneficii, ia in considerare faptul ca statistic vorbind 80% dintre clienti au incredere in review-uri, la fel de mult cat au in recomandarile personale, singurul lucru in care au mai multa incredere fiind recomandarile imediate, de la prieteni si familie. Exista destule site-uri pe care poti obtine review-uri, dar din pacate sunt putini useri care lasa review-uri pe acestea. Din fericire, exista sanse mult mai mari de a obtine review-uri in social media.
Iata mai jos 25 de moduri in care poti obtine mai multe review-uri pe retelele de socializare pe care le folosim in mod regulat.

Pe ce platforme ar trebui sa ma concentrez?

Daca verifici Google Analytics si vezi ca o platforma anume iti genereaza cel mai mult trafic, prioritizeaza review-urile de pe platforma respectiva. Poate fi Facebook, sau poate fi Google. Review-urile de pe Facebook si de pe Google se pare ca sunt cele mai eficiente pentru companii din multe industrii.
Review-urile de pe LinkedIn sunt extrem de importante pentru afaceri B2B. Alte platforme mai sunt Yelp, TripAdvisor, Fourquare, Angie’s List, directoarele locale si Yahoo.

Tacticile specifice pentru Facebook

Review-urile de pe Facebook ar trebui sa fie principala prioritate pentru orice companie. Utilizatorii pot vedea acum numarul de review-uri de pe Facebook (si stelele primite), in lista de rezultate a cautarilor pe Google, ceea ce le face extrem de importante. Nu uita ca foarte multi utilizatori de retele sociale cauta afaceri pe Facebook in mod deosebit, tocmai pentru a gasi review-uri, dovezi sociale si sa cunoasca mai bine respectivul business.

  • Fii sigur ca tab-ul tau de Review este vizibil si activat. Daca vei intra pe Facebook si vei cauta cateva business-uri, vei vedea ca pentru unele poti lasa review-uri, in timp ce pentru altele nu, tocmai pentru ca nu si-au activat aceasta optiune. Multe companii nici macar nu realizeaza ca au aceasta optiune oprita. Pentru a o activa, mergi in Setarile paginii, la General, si apoi Review si poti activa.

  • Raspunde tuturor review-urilor. Crezi sau nu, asta te va face sa primesti si mai multe in viitor. Utilizatorii vor percepe aceasta interactiune drept pretuire a timpului pe care l-au acordat review-ului oferit. Si chiar trebuie sa pretuiesti aceste review-uri, pentru ca pot contribui foarte mult la succesul afacerii tale. Raspunde unui numar cat mai mare de review-uri, chiar daca pur si simplu dai un like stelutelor primite, fara comentarii. Si de cate ori este posibil, multumeste personal clientului.

Tacticile specifice pentru Google

Se intelege de la sine ca review-uile Google sunt un instrument extrem de puternic, Google aflandu-se inca pe locul 1 la toate sectiunile pentru motoarele de cautare. Daca vei avea desul de multe review-uri cat sa permiti potentialilor clienti sa vada cat de minunat esti, vei reusi sa ii faci pe acestia sa dea click pe linkul tau in loc de cele ale concurentei. In mod sigur iti amintesti datile in care tu insuti ai ales o firma sau alta doar pentru ca avea mai multe review-uri pe Google.

  • Verifica-ti afacerea. Daca iti vei verifica afacerea in Google, vei putea sa faci in asa fel incat review-urile tale sa apara in cautarile pe harti, iar asta iti va permite sa raspunzi la review-uri. Sa raspunzi la toate review-urile este la fel de important pe Google cum este si pe Facebook.
  • Trece-ti pagina de Google mereu in semnatura emailului. Existe cateva instrumente, cum ar fi Wisestamp, care iti permit sa sharuiesti automat linkurile tale de pe retelele de socializare in semnatura emailului. Plasand un link catre pagina ta de Google, poti sa atragi mai mult trafic acolo si astfel mai multe review-uri.
  • Marcheaza review-urile pozitive ca fiind utile. Pe Google, poti sa urci comentariile, etichetandu-le ca fiind “utile”. Oricine poate face asta, dar poti incepe sa o faci chiar tu, etichetand ca utile review-urile pozitive. Nu numai ca in acest fel vei reusi sa prioritizezi cele mai pozitive comentarii, care iti vor ajuta afacerea, dar asta va arata altor utilizatori ca oamenii chiar citesc aceste review-uri, si ii va incuraja sa lase si ei review-uri.

Tacticile specifice pentru LinkedIn

Recomandarile de pe LinkedIn pot fi extrem de utile in domenii in care e nevoie sa ai incredere intr-un angajat sau intr-o persoana cu care urmeaza sa lucrezi pe un proiect, fie ca este vorba despre un freelancer, un medic sau agenti de asigurari, si in afaceri B2B. Daca iti doresti sa inspiri incredere clientilor in mod personal, aceste recomandari sunt extrem de importante.

  • Promoveaza-ti profilurile pe site si pe email. Exista numeroase plugin-uri si instrumente care iti permit sa iti promovezi profilul de LinkedIn pe site si pe email. Pentru ca LinkedIn nu aduce atat de mult trafic cat pot aduce alte profiluri, mai multe conexiuni pot insemna mai multe review-uri.
  • Invita-ti contactele sa iti lase review-uri. Desi poti si chiar trebuie sa ceri review-uri in afara platformei, poti de asemenea sa iti inviti conexiunile sa iti scrie recomandari si acolo. Vor primi un email si o notificare si aproape ca li se va parea mai greu sa ignore acest mesaj decat sa scrie pur si simplu o recomandare.
  • Plaseaza cele mai bune recomandari mai sus. Cu vechiul format LinkedIn (care era mult mai bun decat actualul, apropo), iti puteai muta sectiunea de recomandari mai sus in profil. Acum nu mai poti face asta, dar iti poti reordona recomandarile pe care le ai. Daca iti vei aseza cele mai detaliate si mai pozitive recomandari primele, vei incuraja clientii sa iti lase review-uri la randul lor. Cand vine vorba despre LinkedIn, detaliile sunt extrem de importante, si oricine vrea sa isi faca o idee cam ce ar trebui sa scrie intr-un astfel de review, mai ales daca este primul pe care il lasa.
  • Ofera-te sa faci schimb de recomandari cu colegii sau cu angajatii. Daca ai colegi de serviciu, vezi daca si-ar dori sa faca schimb de review-uri pe LinkedIn, de care sa beneficiati amandoi. Iar daca tu sau compania pentru care lucrezi aveti angajati listati sub pagina companiei, iar mai multi angajati au recomandari foarte bune, acesta va fi un aspect pozitiv pentru toata lumea. Si uneori, doar vazand un review pe pagina ta, clientii vor sti ca pot lasa si ei unul la randul lor.

Tacticile specifice pentru Yelp

In anumite industrii (in mod special restaurante, hoteluri si servicii clienti) Yelp inca este foarte important. Daca afacerea ta va avea un profil, incearca sa obtii cel putin 5 review-uri cat de repede posibil, pentru ca asta va face profilul sa arate mai plin.

  • Adauga pe site un semn cu Yelp Review. Poate ca Yelp nu este primul loc in care clientii tai fideli interactioneaza cu afacerea ta, dar pentru unele afaceri, poate fi primul contact cu utilizatori noi. Daca vei plasa un semn cu Yelp pe site-ul tau, poti directiona acolo trafic de clienti fideli care sa iti scrie review-uri.
  • Plaseaza sigla Yelp in magazin. Daca ai un magazin clasic, poti sa afisezi sigla Yelp in magazin si te poti folosi de acest prilej ca sa ceri clientilor sa iti lase un review acolo, daca intra.

Cum sa obtii mai multe review-uri pe retelele de socializare. Tactici generale.

Acum ca am vazut exact cum sa obtinem cat mai multe review-uri pe fiecare platforma in parte, vom arunca o privire la tacticile generale, care functioneaza pe aproape toate platformele.

  • Cere review-uri in mod direct. Acesta este cel mai eficient mod de a obtine review-uri: sa apelezi la cineva cu care chiar ai o relatie si sa ceri pur si simplu sa iti dea un review. Vei fi surprins sa vezi ca faptul ca anunti simplu ca ai nevoie de un astfel de ajutor, va fi cel mai eficient mod de a convinge si de a obtine cat mai multe review-uri.
  • Trimite cereri prin email. Din nou este vorba despre a cere direct. Nu iti fie teama sa faci o campanie de emailuri in care singurul mesaj sa fie “Anunta-ne ce parere ai – Lasa-ne un review!”. Aceste emailuri ar trebui sa includa linkuri catre profilurile de pe platformele pe care vrei sa te axezi mai mult. Uneori poti obtine cele mai bune rezultate folosind liste segmentate cu clientii importanti sau trimitand emailuri personalizate individuale, direct.
  • Ofera motivatii. Vrei rezultate? Ofera motivatii! E drept ca nu toate platformele permit asta. De pilda Google si Yelp nu permit sa oferi motivatii clientilor in schimbul obtinerii de review-uri, dar exista si multe platforme care nu au nicio problema cu asta. Ofera reduceri sau cadouri si vei fi surprins sa vezi cate persoane vor fi interesate si iti vor lasa review-ul de care ai nevoie.\
  • Promoveaza review-urile pe care le ai deja. Daca vei promova si vei prezenta cat mai sus review-urile pe care le-ai primit deja, vei incuraja mai multi useri sa faca acelasi lucru.
  • Plaseaza butoane de tipul CTA (Call to action) pe site-ul companiei tale. Multe site-uri au acum widget-uri sau plugin-uri pentru social media, unde vei gasi continut generat de useri si review-uri de la clienti. Poti plasa de asemenea langa acestea si un buton call to action prin care sa ii incurajezi sa iti lase un review. Poate fi un buton care sa se numeasca chiar “lasa un review”. Strategiile call to action directe, clare si concise se folosesc in marketing si pot functiona la fel de bine si in social media.
  • Motiveaza angajatii sa solicite review-uri. Daca esti proprietarul companiei sau sef de department, antreneaza-ti angajatii sa solicite mai multe review-uri. Multi angajati se mandresc cu munca lor, dar trebuie sa li se reaminteasca sa ceara review-uri. Daca ii poti motiva sa faca asta, toata lumea va castiga. Poti face un concurs si angajatul care primeste cele mai multe sau cele mai bune review-uri – sau ambele variante – pe social media poate castiga un premiu.
  • Foloseste timpul in avantajul tau. Daca ceri clientilor la momentul oportun, vor fi mai dispusi sa iti lase comentarii pe social media. Pentru afacerile care nu au clienti permanenti (de pilda, agentiile imobiliare sau brokerii de credite) cel mai bine este sa contactezi clientii la 3-5 zile dupa o achizitie. Asigura-te ca sunt in continuare multumiti, multumeste-le pentru achizitie si cere-le un review. Acesta este cel mai bun moment, pentru ca in acest interval ramai inca proaspat in mintea clientilor si sunt familiari cu tine.
  • Nu sterge review-urile negative. Stergerea review-urilor negative te poate afecta daca cineva remarca asta si poate sa para lipsa de transparenta. Poti folosi aceste review-uri negative in avantajul tau, raspunzandu-le. Cere-ti scuze pentru experienta pe care a avut-o respectivul user si ofera o solutie care sa ii rezolve plangerea. Daca nu poti face asta, cere sa contactezi userul prin email sau mesaj privat. Alti utilizatori vor vedea review-ul negativ, insa vor vedea si faptul ca te ocupi de situatie si ca incerci sa rezolvi lucrurile. Iar asta conteaza foarte mult.
  • Spune userilor exact unde vrei sa iti puna review-ul. In multe cazuri, precizia poate fi un avantaj pentru tine. Cere userilor sa lase review-uri pe platforme anume. Poti sa le ceri, de asemenea, sa mentioneze numele angajatului care i-a ajutat sau sa precizeze felul in care compania ta i-a ajutat. Daca userii stiu ce sa scrie, nu trebuie sa isi mai faca griji si astfel le usurezi situatia.
  • Foloseste plugin-uri. Exista extrem de multe plugin-uri pe care le putem utiliza ca sa ne ajute sa ne promovam afacerile, iar unele dintre ele ne pot ajuta sa primim mai multe review-uri pe social media. Plugin-ul de review pe Facebook din WordPress, de exemplu, iti permite sa afisezi pe site review-urile de pe Facebook. Smash Balloon face si el acelasi lucru. Poti folosi, de asemenea, diverse instrumente pentru a prezenta recomandarile de pe LinkedIn pe site. Majoritatea acestor plugin-uri permit userilor sa navigheze usor pe site-ul tau si sa vada recomandarile, fara sa mai fie nevoiti sa mearga pe toate platformele sa caute informatii suplimentare. Cand sunt combinate cu butoane call to action, aceste instrumente te pot ajuta sa obtii mai multe review-uri.
  • Adauga review-urile ca si conditie de participare la concursuri. Daca vrei sa generezi conversatii si sa obtii mai multe review-uri deodata, poti face review-urile o conditie pentru concursurile de pe retelele de socializare. Asigura-te ca mentionezi in conditii ca pentru participare concurentii trebuie sa scrie un review sincer.
  • Printeaza cereri de review-uri pe bonuri. O alta tehnica imprumutata de la magazinele clasice. Adauga pe bonuri “lasa-ne un review pe Facebook/Google/Yelp”. Multe persoane isi pastreaza bonurile, asa ca odata ajunsi acasa daca sunt multumiti de cumparaturile facute si de interactiunea cu afacerea ta, iti pot lasa review-ul dorit.
  • Urmareste. Urmarirea este o strategie de business foarte importanta, si te poate ajuta sa obtii mai multe review-uri. Trebuie insa sa ai grija la acest aspect si sa nu fii insistent. Dar in mod deosebit cu clientii cu care ai relatii apropiate, poti spune “ai apucat sa ne lasi un review?”. Daca ai o relatie personala apropiata cu un client, poti sa fii si mai insistent, insa nu depasi limita.
  • Asteapta o vreme si apoi intreaba din nou. Aceasta tactica ar trebui utilizata cu extrem de multa atentie si aplicata pe o perioada lunga de timp. Poate fi utilizata fie atunci cand clientii tai uita sa lase review-uri, sau daca vrei sa le ceri sa lase un review pe o alta platforma. E bine sa astepti cateva luni (chiar sase daca e posibil) inainte sa ceri un al doilea review si cand o faci, multumeste-le foarte mult pentru primul review.

Concluzie

Sa obtii mai multe review-uri pe retelele de socializare poate presupune un efort mai mare, dar este o investitie care va avea rezultate.
Pentru inceput, alege platforma sau platformele anume de care te vei folosi cel mai mult. Apoi cere celor mai fideli si mai implicati clienti sa iti lase review-uri “ca un favor”. In al treilea rand, optimizeaza-ti toate platformele, astfel incat sa facilitezi accesul fiecarui utilizator la tine.
Interactiunea cu review-urile si utilizarea acestora ca parte a strategiei tale de marketing, iti va genera mai multe review-uri, intr-un ciclu de care sa beneficieze compania ta. Trebuie doar sa incepi de undeva si sa ceri!